18. mai 2009

Smil og vær glad

Jeg skal ikke skryte på meg at jeg er veldig oppsøkende når det gjelder menneskelig kontakt. Jeg liker ikke å ringe til folk jeg ikke kjenner, og er heller ikke noe fan av store nye forsamlinger av mennesker. Jeg tar gjerne den enkle utveien og sender en e-post.

En kollega av meg har som "policy" at hver gang han skal snakke med en person i konsernet som han ikke har snakket med før, så tropper han opp personlig og sier hei. Det gir ham en stor fordel, og han får et personlig møte. Og de som akkurat fikk besøk får et trivelig ansikt å forholde seg til.

Jeg er kanskje ikke så god på den innledende kontakten, men når jeg først møter personer, så liker jeg å behandle folk skikkelig.. Jeg sier alltid hei og smiler til resepsjonen når jeg kommer om morgenen. Hilser på mannen som tømmer søppelbøtta mi, og nikker når konsernsjefen kommer vandrende forbi. Jeg slår av en prat med mannen som skal fikse ventilasjonsanlegget og spør han om både det ene og andre som han da må forklare til VVS-blondinen som er kald på fingrene.

Også når jeg tar taxi hjem fra byen så utfordrer jeg meg selv - klarer jeg å holde en vettug samtale med sjåføren hele veien hjem? Det er ikke alle av Oslos taxisjåfører som er like støe i det norske språket - men oppgaven innbærer også at man må finne et felles språk. Det var derfor jeg ble litt glad når jeg leste denne historien fra Chris Brogan. "The ROI of Stories".

Hvis man generelt er hyggelig mot alle man møter på sin vei og utøver god gammeldags folkeskikk - så tjener man på det.