12. januar 2007

Yrkestitler - the best of

Her en dag så vi på Dagsrevyen.... heter det Dagsrevyen lenger forresten? Vel, her en dag så så vi på nyhetene, der det var en sak om Statoil og utbygging av enda et felt i Nordsjøen. Og i den anledning var letesjef Tim Dodsen og uttalte seg. Litt artig navn tenkte jeg før min kjære bryter ut i latter og sier; "Letesjef - det hadde jeg ikke vært noe jobb for meg". Og det skal jeg nok være enig i. Det er ikke få ganger jeg har måttet hjelpe ham for å finne syltetøyet i kjøleskapet som han hardnakket påstår at vi ikke har.

Så jeg begynte å tenke på at "letesjef" var jo en ganske god yrkestittel. Han er sjef for letinga, derfor blir han letesjef. Enkelt og greit. Det er ikke noe intetsigende som tittelen "Siv. ing", "Seniorkonsulent" og enda bedre; "Sjefskonsulent". Er man da sjef for konsulentene, en helt sjef konsulent, eller konsulent for sjefer?

Nei, da vil jeg heller være som Kakeboksen skriver; I mitt neste liv skal jeg få meg jobb hos LEGO, og så skal jeg ha yrkestittelen «klossmajor» på visittkortet.

Hva er din favorittyrkestittel? - legg inn en kommentar.