28. august 2008

Hva er egentlig lykke?

I dag er en spesiell dag for meg. Man har gode dager og dårlige dager, også har man merkedager. På merkedager så tenker man ofte over ting, det er kanskje det jeg gjør nå.. Seint på kvelden, og litt patetisk: på internett.... men pytt sann... 

Kveldens tanke er "Hva er egentlig lykke?" Jeg var ute med en god venninne i dag og vi snakket om at vi jo er ganske heldige som aldri har vært borti "dårlige tider". Det er klart vi har hatt dårlig råd enkelte semester på universitetet, men vi vet jo ikke hva "dårlige tider" er. Vi, vår generasjon, går ikke rundt og sparer til neste generasjon. Vi tenker ikke at kanskje blir det uvær i morgen... Vi har ikke opplevd "dårlige tider". Vi er jo på en måte litt bortskjemte. 

Og i de gode tidene kan vi gå rundt og spørre oss selv, Hva er egentlig lykke? Er jeg lykkelig? 

Min definisjon av lykke er at man klarer å glede seg over nuet. Ikke at jeg alltids lykkes med det, men ingenting gjør så godt veldig langt inn i sjela, som å glede seg i nuet. 

Man skal ikke ta opp kamera og ta bilde av bruden når hun vandrer oppover kirkegulvet, men være tilstede i nuet, nyte henne på hennes vakreste dag og gjemme minne. Man skal lytte til folk når de forteller noe stort de har gjort  og være stolte med dem. Og når man møter noen fysisk skal man alltid være til stede, i et fast håndtrykk, i en klem eller til gode venner; en bamseklem. 

Så mitt nattønske til alle der ute er; lev i nuet og ta vare på lykken i minnet.