31. mai 2007

Sovne sittende i selskap

På fredag hadde jeg gleden av å være vertinne for mine barndomsvenninner. Vi hadde vår halvårlige samling for oppdatering og sladder. Og tema for denne kvelden ble; vi begynner å bli gamle.

For en tid tilbake møtte jeg min "lille" niese, hun kunne fortelle at hun skulle begynne i 4. klasse. Da jeg lettere forbløffet utbrøt "4.klasse", kunne jeg liksågodt ha sagt "Så stor du har blitt"...

Min stormagede venninne, som har tatt på seg ansvaret i gjengen med å fø barn, er nå gravid med nummer tre. Hun hadde her en dag kommet forbi en guttegjeng på Bjørndal senter som sto og småsloss. Da hun kom med de to sønnene sine, synes hun ikke det var noe ok at guttegjengen sto å sloss. Så hun gikk bort og snakket hardt til dem; "Hei gutta, slutt å sloss, det barnsligste jeg vet er når man sloss". Og gutta på 15-16 år... de ble så paff, at de slutta og gikk hver til sitt.. Nå skal det sies at min stormagede venninne pleier å si hva hun mener. Som under middagen på fredag da hun sa til svensken ved siden av "Nei guud, hva har du gjort nå, har du lagt hele puppestellet oppi smøret"..

Apropos svensken så hadde hun også en historie å fortelle. Hun hadde nemlig råket på noen taggere som satt og tagga på en benk på tunnelbanen. Hun hadde gått bort til dem, og fornuftig som hun er sagt "Synes du det hadde vært noe særlig å få sprittusj på buksene dine hvis du satt deg her". Disse ungdommene, ja du hørte riktig, disse ungdommene, hadde også blitt ganske paffe. Han ene hadde prøvd å tørke av sprittusjen med hånda...

Så moralen er; ja visst blir vi eldre, alternativet er dårlig, så vær stolt av det! Men vi er ikke gamle nok til å sovne sittende i selskap :-)